Review: Stop Panic and Anxiety app

Deze app kwam ik bij toeval tegen op Google Playstore. Ik ging het uitproberen en hier is mijn review erover.


Excel at Life!
De maker van deze app is Excel at Life. De oprichtster hiervan is psychologe dr. Monica Frank. In de app is een shortcut naar hun website, die ik trouwens ook heel fijn vind. Je kan daar echt voor alles terecht wat te maken heeft met angst, paniekaanvallen, depressie en nog veel meer. Maar goed deze review gaat over de app en niet over de website ;-)


Stop Panic and Anxiety.
Als je de app start kom je op zo een scherm terecht. Je kan de kleur en wallpaper aanpassen. Iedere dag krijg je een andere statement te zien. Ik heb het op random staan, maar je kan die zelf ook aanpassen met je persoonlijke teksten. Als je linksboven op het pijltje tikt verlaat je de app. Op de icoontje ernaast kom je in het menu terecht. Rechtsboven zie je iets blauw met grijs, dat is de shortcut voor de website en de laatste is de snelmenu, waar je kan uitloggen of naar de instellingen gaan. Onderin zie je de ads, persoonlijk vind ik het niet storend.

Het menu
Valt niet echt veel over te vertellen, alles is duidelijk aangegeven.

Artikelen
Deze gedeelte vind ik persoonlijk heel leuk. Hier kan je veel handige tips lezen hoe je om moet gaan met gedachten, paniek enz. Verder vind je veel uitleg over de stappen die je kan nemen als je paniekaanval hebt, trainingen om je gedachten bij te werken enz. Heel uitgebreid allemaal.

Audio
Deze heb ik maar een keer geluisterd om te kijken wat het precies is, maar als je het fijner vind om te luisteren is dit natuurlijk mooi meegenomen. Persoonlijk hou ik meer van lezen of zelf schrijven.

Cognitieve Dagboek.
Volgens mij is dit het belangrijkste gedeelte van de app. Je kan kiezen om nieuwe te schrijven, je vorige nalezen en voorbeelden. Er zijn 6 voorbeelden te zien. Hieronder zie je er een van. Eerst vul je in wat er speelt, waarom je angstig bent. Volgende vakje geef je aan wat je op dat moment precies voelt. Daarna wat precies je gedachte was op dat moment.
Volgende stap is het uitkiezen van irrationele gedachten en vervolgens schrijf je jouw uitdagingen op. Als laatste schrijf je wat je van plan bent om te doen of een opmerking.
Helemaal onderaan zie je uitleg over jouw irrationele gedachten. Meestal word je hier wel stuk rustiger van en je leert om anders naar situaties te kijken. Heel handig vind ik dit.

Instellingen en Aanpassen.
Hier kan je dus van alles aanpassen, je wachtwoord wijzigen enz.


Kortom:
Een hele handige en nuttige app. Vooral als je eerst zelf wilt proberen om je angst en paniek  onder controle te krijgen. Mocht je er niet uitkomen kan je altijd deskundige hulp opzoeken.
De enige wat voor sommige misschien een nadeel kan zijn is dat het op Engels is, maar ze schijnen eraan te werken om het te vertalen. Zelf vind ik het geen probleem. Zeker de moeite waard om hem uit te proberen.

Wat vinden jullie ervan?

Geen opmerkingen: